KAMI GENG SUKA IKAN KELI

HARGA GUNI SI IKAN KELI



UPAH SATU GUNI HANYA RM 3?
-sebuah kisah benar-

Beliau cuma seorang pemotong rumput dan pada waktu malam beliau akan mengambil upah memisahkan cili dari tangkainya lebih kurang 3 guni sehari. Upah bagi 1 guni ialah RM3.00 . 3 guni bermakna upahnya ialah RM9.00 . Ada seorang beritahu beliau bahawa upah itu adalah terlalu sedikit dan sangat tidak berbaloi berbanding dengan masa yang diambil untuk menghabiskannya.

Kata beliau," Pada saya upahnya bukanlah keutamaan kerana setiap kali memisahkan cili saya dapat habiskan satu zikir kepada Allah. Jadi dengan kerja ini saya dapat berzikir kepada Allah sebanyak 3 guni cili pada satu malam." Allahu Akbar...


rasanya tak sampai satu guni pun ...ya Allah ampuni dosaku... :-(

52 comments:

Rina Azam said...

ampunkan jua dosaku Ya Allah :(

zul permatang badak said...

termenung saya......membayangkan 3 guni cili....

dya adriza said...

insaf.. tazkirah utk hari ni..

syieda said...

duduk dpn guni tgk mak yg wat la..ampunkan dosaku Ya Allah...

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

aduhai..sy nak buang tangkai cili buat masak pun dah malas inikan pulak3 guni..ish ish..malu plak dgn diri sendiri..

Hanis Azla said...

Allahuakbar.. kena jd contoh untuk kita juga ni..

KELI OH KELI said...

Rina Azam

Allah Maha Pengampun Rina...inshaALLAH...inshaALLAH...
inshaALLAH.

KELI OH KELI said...

zul permatang badak

daku pun terdiam seketika mengenangkan kealpaan diri ini...

KELI OH KELI said...

dya adriza

semoga kita semua akn lebih dekatkan diri dengan Allah s.w.t..ampun kan kami semua ya tuhan...kami lalai ya Allah...kami terlalu lalai...

KELI OH KELI said...

syieda

insyaAllah...semoga kita semua perbaiki segala kekhilafan...

KELI OH KELI said...

Rina AVAIL a.k.a cik betty

malu pada diri sebenarnya bagus..sbb itu tanda kita muhasabah diri...apapun cik betty mmg seorang yg baik!

KELI OH KELI said...

Hanis Azla

ya kak Hanis...mmg satu tauladan yang baik..dan si pemetik tangkai cili ini sudah pun kembali ke rahmahtullah..semoga Allah merahmati roh beliau.

AISHA INANI said...

wow!
yes its good to menyedarkan aku.. ;)

KELI OH KELI said...

AISHA INANI

weihh...lama x nampak hang...p mana?
")

arep_lockermonth said...

mak suh p beli cili kat kedai pon malas!!~

KELI OH KELI said...

arep_lockermonth

hehe..biasa la tu arep...anak2 remaja..nanti mesti arep rajin...")

alkisah69 said...

wow...hebat sungguh orang tu...banyak betul pahala dia...!

Myung Dae said...

Masya ALLAH . Kesedaran kepada aku dan semua umat (^_^)


Jom baca ni
http://myungdae92.blogspot.com/2011/04/tujuh-tanda-kebahagiaan-didunia.html

KELI OH KELI said...

alkisah69

yes geng..banyak pahala dia tu...

KELI OH KELI said...

Myung Dae

ok..sekarang juga saya p tgk link yang MD kasi...")

Solihin Zubir said...

dosaku pada-Mu berguni-guni Ya Allah..
ampunilah hamba-Mu yg hina ini...

muazlumut said...

kerja kerana Allah....jangka pendek tawan dunia,jangka panjang tawan akhirat

KELI OH KELI said...

Solihin Zubir

ya betul kata sahabatku solihin..dosaku juga berguni guni........."(

KELI OH KELI said...

muazlumut

ya saya akn ingat pesan saudara muaz..inshaAllah...

aLieF si Muncung ManiS said...

bagusnya dia..memang hamba Allah yang taat...huhu..Sama2 kita ambil iktibar.

Cendana Kasih said...

Kalo satu plastik pun ok gak kan...YA ALLah..ampunkan dosaku...

KELI OH KELI said...

aLieF si Muncung ManiS

ya alief..jom kita jadikan amalan yg baik sebagai contoh tauladan.

KELI OH KELI said...

Cendana Kasih

salam kak...lama x nampak kakak ya...semoga sihat selalu ya...")

Adry@Daun said...

N3 yg sgt bagus. Rgks tp mendalam mesejnya. Bila kita buat keja dgn ikhlas, wang atau upah bkn keutamaan lagi. Spt dlm kisah ini, wlpn upah sdkt tp hatinya tetap ingt pada Allah(swt).

Adry@Daun said...

Kalo ikan keli buh dlm guni beras yg jalur tu muat brpa ekor agknya ye? Hehehe..

KELI OH KELI said...

Adry@Daun

sangat bersetuju dengan pendapat tuan..kerja kena ikhlas.

KELI OH KELI said...

Adry@Daun

haha..x tahu pulak saya...nk kena cuba nie... ")

miss nina said...

kagumnya dengan pakcik ni.
betul2 rasa rendah diri

yott said...

salam,

yup..satu peringatan yg amat elok utk kita semua hayati..

KELI OH KELI said...

miss nina

ya miss nina...sungguh cantik akhlak pakcik itu..

KELI OH KELI said...

yott

wah..cik yott ! sangat gembira nampak awk...!!! cepat2 sihat ya kawan... ")

LinE PuTih LiNe HiTaM said...

sangat tersentuh KELI..
sob sob...
dosa aku y berguni adela..

KELI OH KELI said...

LinE PuTih LiNe HiTaM

dosa ku berlori lori guni..... :(

shameel Iskandar said...

Salam ziarah sahabatku keli.

bila baca entry ni, terasa betapa jauhnya saya dari Allah. W/pun dianugerahkan gaji yg selesa namun zikir dan tasbih hanya sesekali sahaja.

Maha Suci Allah.

Nazatul shima said...

kite satu guni pon x sampai...:(

KELI OH KELI said...

shameel Iskandar

waalaikumsalam saudaraku shameel...")
Maha suci Allah ...Maha suci Allah...Maha suci Allah ...

KELI OH KELI said...

Nazatul shima

InshaAllah ya..kita menuju ke arah kebaikan...")

NARDtheNERD said...

insaff insaff.
:(

KELI OH KELI said...

NARDtheNERD

holaaa nard...apa habaq? bz ya sekarang ni? huhu..samalah kita..")

Khairil said...

9 ringgit yg dia dapat itu lagi berkat dari gaji 5-6 ribu sebulan ...

Norhafiza said...

insyALLAH berkat ketekunan kita..mula2 1piring, 1bakul, 1bag, 1guni....... insyALLAH...

YA ALLAH ampuni juga dosa2ku serta seluruh muslimin dan muslimat di dunia ini..amin..

KELI OH KELI said...

Khairil

betul tu khairil...keberkatan lebih utama...semoga kita semua selalu mendapat keberkatan Allah...

KELI OH KELI said...

Norhafiza

amin...amin..amin...ampuni dosa2 kami ya tuhan...

Yati said...

Kebanyakan dari kita, lebih suka menyanyi sambil buat kerja, daripada berzikir sambil buat kerja, macam dalam kisah benar entri ni. Wajar kita ambil sebagai contoh, perbaiki diri.

KELI OH KELI said...

Yati

ya la...kita lebih suka bernyanyi kan...ya2...baru tersedar....terima kasih yati sbb mengingatkan...

~ Cik Azz ~ said...

skang ni potong cili kering dgn gunting je nak bagi ilangkan biji dia tu.. pastu rebus cili tu..

apapun, entry ini sangat membantu... tenkiu for sharing... =)

p/s: setuju dgn koman Yati sbb akak la yg salu camtu... huhuhu...

KELI OH KELI said...

~ Cik Azz ~

oh begitu ya caranya nk senang buangkan bijinya...")

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI