KAMI GENG SUKA IKAN KELI

OLLO…KINI KEMBALI !


Kisah kehilangan Ollo pernah dipaparkan dalam Majalah Jinak pada keluaran September-Oktober 2013 yang lalu. Tiada siapa pernah menduga keajaiban yang berlaku apabila Ollo kini telah berada dengan selamat bersama tuannya. Ayuh kita sama-sama mengikuti bagaimana pula cerita Ollo ditemui semula.



Prolog Penemuan

Azman Bin Fauzi pada petang itu bermain-main di padang berhampiran rumahnya di Taman Keramat, Wangsa Maju. Sewaktu sedang leka bermain bersama rakannya, kanak-kanak yang berusia 10 tahun ini menjumpai seekor burung Sun Conure yang berada dalam keadaan yang lemah. Fizikal burung Sun Conures biasannya agak gebu dengan pelbagai warna yang menarik tetapi tidak seperti itu pada burung Sun Conure yang dijumpainya. Sun Conure ini kehilangan banyak bulu pada badan dan kepalanya juga hampir botak. Burung yang dijumpai ini juga tidak boleh terbang tinggi.


Melihat keadaan burung yang agak dhaif itu, adik Azman telah membawanya pulang ke rumah. Adik Azman meminta pertolongan ayahnya untuk membawa burung Sun Conure ke klinik haiwan bagi memastikan keadaannya yang nampak agak dalam kesakitan itu segera pulih. Mujurlah burung ini dipertemukan dengan insan prihatin dan menyayangi haiwan seperti adik Azman. Tindakan bijak dan betul telah dilakukan oleh kanak-kanak ini kerana segera membawa haiwan ini pada pihak yang arif tentang haiwan.

Setiap hari , adik Azman bersama keluarganya akan memantau perkembangan burung Sun Conure ini. Makan dan minum si burung sentiasa dipastikan mencukupi .  Semakin hari semakin akrab hubungan adik Azman dengan burung Sun Conure yang diselamatkannya. Malamnya , burung Sun Conure itu akan tidur di sisi adik Azman. Pada waktu Subuh pula menurut adik Azman , burung Sun Conure pasti akan mengejutkannya dengan cara yang tersendiri. Adik Azman selalu tidak sabar pulang ke rumah selepas waktu persekolahan kerana ingin bermain –main dengan burung Sun Conure yang kini menjadi kawan baiknya.



Majalah Jinak Menjadi Pencetus

Setiap kali majalah JINAK ada di pasaran , ibu adik Azman akan membeli majalah itu buatnya. Adik Azman sentiasa menunggu keluaran terbaru majalah JINAK kerana isi kandungannya yang bermanfaat tambahan pula adik Azman memang minat dengan dunia haiwan. Kanak-kanak ini juga bercita-cita untuk menjadi seorang usahawan dalam bidang yang melibatkan haiwan apabila dewasa kelak.

Pada keluaran majalah edisi September-Oktober 2013 pada muka surat 10 telah mengubah segalanya. Adik Azman yang membaca artikel bertajuk “ OLLO…PULANGLAH!” merasakan burung Sun Conure yang ada padanya itu adalah Ollo. Berdasarkan kronologi yang tercatat pada artikel tersebut menguatkan lagi rasa hati adik Azman yang Ollo itulah yang diselamatkannya. Mengimbau kembali detik pertemuanya dengan Ollo iaitu sewaktu sebelum bulan Ramadhan iaitu bulan Ogos 2013 dan Ollo telah hilang pada bulan Mei 2013. Maknanya Ollo telah berkelana sendirian hampir dua bulan lebih. Patutlah keadaan Ollo amat teruk sewaktu dijumpainya. Ollo adalah haiwan yang dipelihara oleh manusia sejak kecil justru survivalnya di alam luar yang  jauh dari penjagaan manusia sudah tentu detik yang amat sukar buat Ollo.

Kisah kehilangan Ollo itu benar-benar meruntun hati adik kecil ini. Baginya Ollo perlu kembali pada tuannya yang sebenar. Adik Azman tidak mahu menjadi insan yang memetingkan diri sendiri. Ajaran ilmu agama yang diterapkan oleh ibu bapanya dan di sekolah telah membuatnya rasa terpanggil untuk melakukan pengorbanan yang besar ini bagi kanak-kanak yang seusia dengannya. Sementara itu , adik Azman memahami perasaan seseorang yang kehilangan haiwan kesayangan. Dia juga pernah kehilangan kucing kesayangannya. Dia tahu perasaan mengharap dan merindu pada yang dikasihi.


                                                                                                                             

Epilog Ollo Kembali



Berikut catatan diari Lady Tim iaitu pemilik burung Sun Conures yang bernama Ollo.

21 Oktober 2013 : Seorang kanak-kanak yang memperkenal dirinya sebagai adik Azman telah menghubungi diriku di Facebook. Dia bertanyakan tentang burung Sun Conureku yang hilang itu. Hatiku amat sedih apabila mengenangkan Ollo, lantaran itu aku hanya membalas dengan ringkas jawapan kepada adik Azman. Adik ini nampaknya masih bersungguh untuk bertanyakan tentang Ollo dan memintaku untuk memberi gambar Ollo kepadanya. Tanpa berfikir panjang, aku memberinya pautan video Ollo di Youtube. Perbualan kami kemudian habis setakat itu.

22 Oktober 2013 : Tidak ku menyangka adik Azman ini bertanyakan lagi padaku tentang keperihalan Ollo melalui Facebook. Selepas aku menjawab beberapa soalan, adik Azman menyatakan yang dia ada menjumpai seekor burung Sun Conure. Hatiku berdegup kencang !. Adakah itu Ollo yang ku rindukan selama ini? Kini giliranku pula mengajukan soalan bertubi tubi pada adik Azman. Kasihan pula pada adik Azman tapi aku cuma tidak mahu adik ini bersenda denganku kerana Ollo amat istimewa dalam hidupku. Kehilangan Ollo yang hampir lima bulan yang kemudiannya cerita sebegini memberi sirna harapan buat diriku. Rupanya adik Azman sedang menyelidiki aku sama ada aku benar-benar tuan kepada burung Sun Conure yang dijumpainya. Semakin banyak kami bermesej semakin kuat hatiku untuk mengetahui adakah itu Ollo yang ditemui oleh adik ini. Aku kemudiannya meminta gambar Ollo daripada adik Azman. Gambar yang diberi padaku telah membuat air mata ini bercucuran. Tergamam aku seketika. Naluri hatiku kuat mengatakan itu adalah Ollo namun akal fikiranku cuba menidakkan kerana bagiku lokasi burung itu dijumpai di Wangsa Maju sedangkan rumahku di Kelana Jaya. Jauh..ya terlalu jauh ku rasa untuk Ollo terbang hingga ke sana. Tapi aku juga percaya tiada yang mustahil dengan kuasa tuhan. Aku kemudiannya meminta nombor telefon adik Azman untuk pertemuan yang diatur keesokkan harinya.

Malam ini sebelum memejamkan mata fikiranku menerawang jauh memikir andainyalah itu Ollo bagaimana keadaannya sewaktu hampir dua bulan lebih hidup sendirian sebelum ditemui oleh adik Azman. Makan minumnya..tidurnya bagaimana agaknya. Oh Ollo..aku berdoa segalanya yang terbaik buatmu. Semoga besok hari perkara yang baik terjadi. Amin.

23 Oktober 2013  : Aku bersemangat bangun pada pagi ini untuk ke rumah adik Azman dan aku mendail nombor telefon adik Azman. Panggilan telefon itu dijawab oleh ibunya. Dalam perbualan itu ibunya menyatakan sekiranya burung yang dijumpai oleh adik Azman itu kepunyaanku maka ambillah kembali burung itu. Mereka sekeluarga tidak keberatan memulangkan pada yang hak. Atas urusan tertentu pihak adik Azman, maka pertemuan itu ditukar pada waktu petang. Hasratku terbantut. Terpaksa ku tunggu sehingga petang untuk mengenalpasti adakah Ollo yang ditemui?   
      
Seperti waktu yang dijanjikan aku pergi ke rumah adik Azman. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan. Senang benar aku menjejaki rumah adik Azman.Sewaktu  di hadapan rumah adik Azman aku memanggil Ollo dengan bunyian yang biasa aku panggilnya. Waktu itu Ollo masih ada di dalam rumah. Tanpa ku menyangka sejurus ku memanggil, Ollo terus terbang daripada dalam rumah sambil menjerit keriangan. Ollo kemudiannya terbang berlegaran dan kemudiannya hinggap di bahu. Waktu itu aku tidak terkata. Tergamam. Ya itulah Olloku!. Air mata kegembiraan mengalir deras. Seakan tidak percaya Ollo di depan mata. Aku terus memeriksa kepala Ollo. Sah itu memang Ollo kerana Ollo mempunyai parut di kepala. Ollo duduk di atas bahu dan tidak berganjak lagi.Seolah tidak sabar untuk pulang bersamaku. Aku kemudiannya meminta izin membawa Ollo pulang merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga. Atas jasa dan budi baik adik Azman aku menghulurkan sedikit wang saguhati dan aku berjanji padanya akan menghadiahkan sepasang burung lain sebagai ganti. Syukur pada Allah kerana Ollo kini kembali!




Perkembangan Mutakhir



Berita penemuan Ollo tersebar luas. Rakan, keluarga dan taulan semuanya mengucapkan tahniah. Tidak berhenti Lady Tim menjawab panggilan dan khidmat pesanan ringkas. Ada juga yang turut datang ke rumah untuk melihat Ollo. Keajaiban sebenarnya telah berlaku. Kehilangan Ollo selama lima bulan kini telah dijumpai.

Usia Ollo telah masuk setahun pada 26 November 2013 yang lalu. Ia merupakan hadiah harijadi yang bermakna buat Ollo kerana kini kembali pada tuannya.Lady Tim juga bernazar akan mengadakan kenduri kecil-kecilan di rumahnya. Ollo kini semakin besar dan bulunya berubah menjadi banyak kekuningan tanda seekor burung Sun Conure yang makin matang. Sewaktu mula Ollo kembali ia agak kekok dan takut untuk terbang dan hanya mahu hinggap di bahu. Lama kelamaan Ollo semakin pulih cuma masih terkejut dengan bunyi hon kereta, orang menjerit dan deringan telefon.



Hingga kini Lady Tim masih terus berhubung dengan adik Azman. Adik Azman sering bertanyakan khabar Ollo. Lady Tim juga sering mengirim gambar-gambar terbaru Ollo pada adik Azman. Hubungan silaturahim terjalin erat antara mereka semuanya kerana makhluk tuhan yang bernama Ollo ini. Sekarang Lady Tim lebih berhati-hati agar kejadian sama tidak lagi berulang. Lady Tim tidak lagi meletak kepercayaan untuk membiarkan Ollo bebas bermain di luar seperti dulu. Jika Ollo bermain pasti ada di depan mata Lady Tim.


5 comments:

akubest501 said...

Salam sahabat...Salam Aidilfitri...

Anonymous said...

Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and
sources back to your website? My blog is in the exact
same niche as yours and my users would certainly benefit from some
of the information you provide here. Please let me know if this alright with you.
Cheers!

Also visit my web page ... makeup tips for 7th grade

Ajim Tim said...

Thanks publish cerita ollo.. skrg ollo ada olli.. mngkin tk lma lg bgelar ibu. Doakan..

jiro said...

Ollo.dah ade baby?nak jual x...sy mmg cari..

jiro said...

Dulu ollo beli kat mana

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI