KAMI GENG SUKA IKAN KELI

PINGGAN BERCORAK KELI



KITA IBARAT PINGGAN..................

Andaikan 3 individu berbeza meminjam sebiji pinggan daripada kita..
Selang beberapa tempoh masa, individu pertama memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan bersih cantik tanpa sebarang kecacatan..
Lalu kita pun terus meletakkannya di atas rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya..

Individu kedua pula memulangkan pinggan tersebut dlm keadaannya yang masih kotor; tidak berbasuh..
Pinggan tersebut akan kita basuh sehingga bersih, kemudian barulah ianya diletakkan di tempat yg sepatutnya..

Individu ketiga pula memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah bersepai.. Tidak boleh dibezakan lagi bentuknya antara pinggan mahupun serpihan kaca..
Tiada nilainya lagi..
Kita tiada pilihan lain selain menghumbankannya ke dlm tong sampah yg hina..

Begitulah jua halnya dgn Allah Taala..
Jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan bersih, elok, tanpa kekotoran dosa, maka Allah akan terus meletakkan kita di tempat yang baik Dan tempat yg selayaknya bagi Kita..
Iaitu syurga..

Namun jika kita kembali ke hadratNya dlm keadaan kotor dgn dosa, Allah akan 'basuh' Kita sebersih-bersihnya di dlm api neraka sebelum memasukkan kita ke dlm syurga..

Tetapi jika kita kembali kepadaNya dlm keadaan yg rosak imannya, sehingga tidak dpt dibezakan antara iman dengan kufur, maka Allah tidak akan teragak2 utk menghumbankan kita ke dlm neraka jahanam yang hina buat selama-lamanya, ibarat pinggan yg pecah; tiada nilai lagi..

17 comments:

yott said...

sngt mendalam maksud n3 ni
jdnya hdp ni jgn sesekali lupa satu hari nnt kt kmbli pdNya

FarHa said...

wahhh terpegun...

cik casa said...

insaf lah sebelum terlambat =)

terima kasih utk entri yang baik sekali~~

abc+milo said...

owhh....sangat menarik pinggan tu.ade jual ker?

yerr...ade betulnye.

terima kasih mengingatkan :)

sama-sama kita beramal ok...

PUPUT said...

terkedu bila baca...insaf3...

padin said...

ouh betul tu.. takde dialog yang dapat aku ujarkan selain "berusahalah menjadi pinggan yang pertama"..

jaya jr said...

tu laa..
kite perlu berusaha mendapatkan yg terbaek..
tapi kene sedar cabaran tu banyak..
papehal,semyang ngn mnde2 asas laen yg wajib kene jage betol2

vice versa said...

tade butang like la~!! cemane nak tekan? like.like.like.. double thumb up~!!

MissXYZ said...

salam
oh... tq mengingatkan. sedar tgk diri brape banyk dosa da wt..

moga tuan rumah diberkati... kerana menyampaikan kebaikan walaupun dengan satu ayat.. =)

F U N F A B U L O S I T Y said...

sangat puitis-penuh tanda tnya entry kelly..
keep it up kelly! ;D

Tengkolok Hitam said...

emm...keli makan pakai pinggan ke...hehe...gurau jee..emm...perumpamaan yang baik sekali...tak terpikir lak sy sebelum ni...pinggan juga boleh digunakan sebagai alat untuk berdakwah...yelah kadang2 kita lupa yang kita sendiri sebagai pengguna pinggan, sentiasa ingin memilih pinggan yg bersih sahaja...pinggan yg kotor minta maaflah tak akan digunakan punya...itulah hakikatnya...Moga pabila kita menemuiNya nanti dalam keadaan yg bersih dan sempurna sepertimana datang begitu juga ketika kita kembali kepadaNya...Amin...

Mommy Pinky said...

Hmm..takut plak bila baca..semoga kita semua tergolong dlm hamba Allah yang taat kepada Nya. Amin.

miss nina said...

tq untuk perkongsian ni. bahagia dpt kwn2 yg saling ingat-mengingatkan.

anayilz said...

salam.

wah.suka.suka.suka.suka entry nie.^_^

dya adriza said...

Bagus entry kali nih :) terbaik punya..

tirah watif said...

>_<"
kenapa mesti pinggan keli?
huu.

kedai obat ku said...

Sangat mendalam maknanya..

Tapi kelly, buat sedikit masukkan, selain jangan mengandung SPAMMING dan PORNO, tolong diingatkan kepada calon komentator, jgn mengandung unsur "JUNK COMMENT", seperti :

"..kenapa mesti pinggan keli?"
"..Bagus entry kali nih :) terbaik punya.."
"..wahhh terpegun.."

Ini adalah contoh komentar Junk Comment kata BLOGGER INDONESIA.. hehehe

Ada tips, bagaimana cara berkomentar yg baik di postingan seseorang, coba tengok ini..

Cara Berkomentar Yang Baik Di Postingan

Maaf bukan maksud menggurui, tapi sekedar berbagi saja sesama blogger..

Bye..

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI