KAMI GENG SUKA IKAN KELI

IKAN KELI HASIL DARIPADA BAHAN KITAR SEMULA



SEBAB APA YA ,KITA PERLU KITAR SEMULA?

Jika diajukan soalan kepada masyarakat kita pada hari ini tentang apakah itu kitar semula? Pasti ramai yang mampu menjawabnya. Bagi maksud yang lebih tepat, kitar semula ialah proses mengolah semula bahan buangan untuk menghasilkan barangan yang baru.

Namun jika ditanya kenapakah pentingnya kitar semula? Kemungkinan pelbagai jawapan yang diterima. Dengan kitar semula, kita dapat mengurangkan bahan buangan, mengurangkan penggunaan bahan mentah baru, mengurangkan penggunaan tenaga, mengurangkan pencemaran dan mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau kerana penghasilan barang baru daripada bahan mentah.

Atas kesedaran inilah, banyak kempen berkaitan kitar semula telah dilaksanakan oleh agensi kerajaan mahupun badan bukan kerajaan. Kitar semula merupakan komponen utama bagi pengurusan bahan buangan pada zaman moden ini. Kemudian wujudlah slogan ’3R: Reduce (Kurangkan), Reuse (Guna Semula) & Recycle (Kitar Semula)’ bagi menekankan betapa pentingnya kitar semula untuk memastikan alam sekitar kita terpelihara.


Antara bahan buangan yang boleh dikitar semula termasuklah aluminium, plastik dan surat khabar. Aluminium merupakan bahan yang boleh dikitar semula 100%. Menurut fakta, aluminium boleh digunakan semula dalam tempoh 60 hari selepas dikitar semula. Aluminium ini juga boleh dikitar semula untuk tujuan yang sama beberapa kali. Begitulah uniknya sifat aluminium. Selain itu, aluminium yang dikitar semula hanya menggunakan 5% tenaga jika dibandingkan penghasilan aluminium dengan bahan yang baru.

Anda juga boleh mengitar semula semua bahan yang diperbuat daripada aluminium, jom kawan-kawan kita mulakan dengan tin minuman ringan...ayuh!

51 comments:

Insan Marhaen said...

dalam stor IM ada puluhan minuman tin kosong. tak tahu nak buat apa...

KELI OH KELI said...

IM:

Kalau ada masa nanti,pergi jual kat tempat kitar semula..err..tapi saya tak tahu pula kalau satu kg tu berapa ringgit sekarang ni.. ")

Rina Azam said...

wahh.. kreatif :)
brg kitar semula ni baik utk penjagaan bumi kita...
drpd membuang mcm tu sj..jom kita kitar semula =)

Hang Keli said...

klu ada jual saya mau beli...hu

KELI OH KELI said...

Rina Azam:

wahh..tak tidur lagi kamu...?besok x ada kuliah ya?

KELI OH KELI said...

Hang Keli:

haha..berapa harga nk buka? hehe..")

Rina Azam said...

belom.. :)

aLieF si Muncung ManiS said...

wahh...firstly,alief mmg kagum dgn blog awk ni..mmg semua pasal keli..jom,kita buat ikan keli guna tin..boleh ke??huhu..jom ramai2 kitar semula!! haha..

KELI OH KELI said...

aLieF si Muncung ManiS:

Terima kasih alief..erkss...alief pun masih belum tdo lagi? ya..jom ikut alief..kita ramai2 jaga alam sekitar kita!=)

thomas said...

kitar semula amalan yg baik

muazlumut said...

cantik....teringin nak belajaq buat...

arep_lockermonth said...

hoho :P cmne buat ikan keli tuh??kretif tul!!

http://aniesandyou.blogspot.com said...

ni terlbh kreatif...waduh2 ;-)

Myfrin's story said...

Salam, encik keli. Aluminium memang kak kitar semula. Sekarang ni dah berbakul2 kat stor, klu dah banyk, biasanya kami jual ke kedai kitar semula.......:)

♪..aq[daN]pUteraku..♪ said...

wah...hebatnyaaa.. kreatif la pcik keli neee.. bole lak wt kitar semual yaa.. btl2 slmtkn duniaaa.... ^^ bravoooo...

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

rumah kita ada bnyk benda boleh kitar semula tp nak tunggu lori beli besi buruk lalu tak lalu kita humban je kat tong sampah biar lori sampah angkat..

zul permatang badak said...

pernah juga jual tin air geh ni....

dapatlah dalam 50 hengget....tak silap dlm rm 4.50 gitulah 0ne kg...

malas la nak kutip...

tapi sejak harga tinggi.....mereka yang beharta pun.....tak lepas peluang......

kempen kitar semula...tin air geh...memang berjaya.......

Cendana Kasih said...

Mahalnyer black swan kat penang tu... jangan membazir duit, meh ler kat Wet Land ni..belambak ada black swan gitu.. kaler lain pun ada... ko tangkap jer lah dik, pastu bawak balik penang,,merasa gak dia makan nasi kandar...hahaha....

Hanis Azla said...

mmg nampak ramai juga yg kumpulkan tin ni untuk recycle.. ikan keli recycle tu nampak menariklah..

d_tieah said...

Semalam dgr berita yang sampah kena asingkan owh..
Dalam 2 tahun ni..
Then, lepas tu kena denda..
Dgr kejap2 jek berita dalam radio..
Entah betul ke tak telinga I dengar..
Hahahaha..



Entry Terbaru : Usianya Sudah 59 Tahun

Norhafiza said...

di Labuan ada majlis perbandaran bg notis hari tuk dorang kutip barang kitar semula..siap ada senarai harga lagi..bagus juga daripada kita buang tak tentu hala kan keli..

specky gurlz said...

wah!! kreatif sunggoh cantek2 bgus jugak dari buang sampah baik kitar semula tak mencemarkan alam sekitar

shameel Iskandar said...

kitar senula amat penting utk kesejahteraan bumi. kesejahteraan bumi amat diperlukan utk kesejahteraan hidup penghuni dunia.

asliana muslim said...

kretif beb
yana sendiri pon x terpikir nak buat apa nan benda2 terbuang nie

KELI OH KELI said...

thomas :

ayuh bersama membuat amalan yang baik demi bumi kita..

KELI OH KELI said...

muazlumut :

dah taw buat t ajaq ceq nooo bro muaz..")

KELI OH KELI said...

arep_lockermonth :

ahaaaaaaa..mcm mana buat tu yang kita cari...hehe...

KELI OH KELI said...

http://aniesandyou.blogspot.com:

waduh...yok makan bakso yok!")

KELI OH KELI said...

Myfrin's story:

baguslah tu kak...boleh jugak dapat hasil daripada buang begitu sahaja..=)

KELI OH KELI said...

♪..aq[daN]pUteraku..♪:

bravoooooo...wachaaaaaaaa.....eheee..")

KELI OH KELI said...

Rina AVAIL a.k.a cik betty :

iyalah...daripada tunggu lama2 nanti jadi sarang makhluk perosak pulak..asal nk selamat kan bumi dah jadi keadaan rosakkan rumah pulak ya..hehe..")

KELI OH KELI said...

zul permatang badak:

haaa..tu dia abg zul kita dah gtaw harga satu kilogram berapa..apalagi..jom pakat ramai2 simpan tin air geh pas tu jual...

KELI OH KELI said...

Cendana Kasih:

eh ya ka kak? uih..sat gi pi rembat ada oghang marah pulak dah...wuihh..kalau dapat..jgn kata nasik kandaq...pasemboq,murtabak,apa dia maw ceq bagi piii...

KELI OH KELI said...

Hanis Azla :

ya kak hanis...macam abg zul kata tadi...kaya miskin pon dok himpun dah tin ni...=)

KELI OH KELI said...

d_tieah :

oh ya...mungkin betul la tu apa yang awak dengar... ")

KELI OH KELI said...

Norhafiza:

wah...bagus sungguh kaedah yang dilakukan di Labuan..syabas!

KELI OH KELI said...

specky gurlz:

sangat benar dan bernas kata2 mu sahabat..")

KELI OH KELI said...

shameel Iskandar:

ya..benar kata sahabat kita shameel.
shameel seorang yang selalu berfikir jauh dan luar dari kotak pemikiran biasa.

KELI OH KELI said...

asliana muslim:

salam ukhwah yana...selamat datang ke blog keli oh keli.")

NARDtheNERD said...

mentaliti rakyat malaysia masih belum kuat untuk mengitar semula.
sedih sekali kann.
:(

KELI OH KELI said...

NARDtheNERD :

ya..apapun langkah pertama perlu bermula untuk melangkah seribu jejak maju kehadapan. :)

Amira Naddia said...

boipren juga boleh di kitar semula..hehe

KELI OH KELI said...

Amira Naddia:

recycle boipren?ermmmmm...hehe..boleh buat tajuk lagu jugak ni.

LinE PuTih LiNe HiTaM said...

oiikk... hg p mane..
hahha... 3r ni penting
bile kite nak sedar ek..
ssh tol...

Anonymous said...

If you need more traffic to your website check out the website in my name. It really helped me and i think it can help your website.

KELI OH KELI said...

LinE PuTih LiNe HiTaM:

bz sket kawan..hehe..satu hari kita akan sedar juga dari mimpi yang panjang..")

Solihin Zubir said...

nk kumpul tin aluminum, nk wat replika ikan keli besar gajah.. heheh..

KELI OH KELI said...

Solihin Zubir:

haha..ok jugak tu.... ")

fadhdeela said...

ya...btul skali..mak pun ada bg petua mcm tu! hihi

Meh sini: Wake Up Deela..Forget about Him!!

Sini jugak: Bakal Isteriku Sudah Tiada Dara!!

KELI OH KELI said...

fadhdeela

oh ya ka....jom kita ikut petua itu ya..")

Anonymous said...

http://eekshop.com
I've been asking friends about their personal by and it's become clear to educate yourself regarding my hand that among the elements concerning the option 're to put it simply by no means as obvious as I had previously imagined. I had always concern,gorgeous honeymoons as well instance, that aspect should be easier for additional details on buy an all in one present gorgeous honeymoons as well a multi functional just minutes friend or otherwise also a family member.

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI