KAMI GENG SUKA IKAN KELI

ANALISIS KAJIAN SOAL SELIDIK



Objektif :

Tujuan soal selidik ini dijalankan adalah untuk :
- meramal tabiat pengguna.
- mengukur tahap kesedaran serta kesediaan pembeli menerima produk baru.
- mengetahui jenis ikan yang di gemari.
- menerima cadangan atau komen dari pembeli.
- mempromosikan jenama.
- langkah awal dalam meneroka pasaran.

Kaedah :

Sebanyak 1500 borang soal selidik telah diedarkan secara rawak di pelbagai tempat. Di dalam borang ini kami telah menggunakan skala “Sangat Bersetuju”, “Bersetuju”, “Natural”, “Tidak Bersetuju” dan “Sangat Tidak Bersetuju” bagi mengukur tahap kesedaran serta kesediaan pembeli untuk menerima produk baru. Kami telah mengklasifikasikan “Sangat Bersetuju” dan “Bersetuju” sebagai indikator pasaran sedia ada. Bagi “Natural” pula, kami klasifikasikan sebagai pasaran yang boleh di teroka. Klasifikasi bagi “ Tidak Bersetuju” dan “Sangat Tidak Bersetuju” pula adalah sebagai pasaran yang memerlukan masa untuk di teroka.

Bagi meramalkan tabiat pembeli, responden bebas memilih lebih dari satu pilihan atau menyatakan sendiri pernyataan yang paling tepat dengan mereka.

Dapatan Kajian :

Daripada 1500 borang yang diedarkan, hanya 1230 borang yang di dapati sah dan boleh di proses. Baki sebanyak 270 borang mempunyai ralat dan tidak lengkap. Berikut adalah ringkasan bagi soal selidik yang telah di jalankan :

- saya penggemar ikan air tawar.

Sangat Setuju = 15.45 %
Setuju = 33.33 %
Natural = 24.39 %
Tidak Setuju = 18.70 %
Sangat Tidak Setuju = 8.13 %


Klasifikasi indikator pasaran pula menunjukkan bahawa : -

Pasaran sedia ada = 48.78 %
Pasaran boleh teroka = 24.39 %
Pasaran mengikut masa = 26.83 %



- saya tidak suka ikan berbau lumpur.

Sangat Setuju = 43.09 %
Setuju = 28.46 %
Natural = 12.20 %
Tidak Setuju = 8.94 %
Sangat Tidak Setuju = 7.32 %

Klasifikasi indikator pasaran pula menunjukkan bahawa : -

Pasaran sedia ada = 71.55 %
Pasaran boleh teroka = 12.20 %
Pasaran mengikut masa = 16.26 %


- saya makan ikan kerana khasiatnya.

Sangat Setuju = 42.28 %
Setuju = 44.72 %
Natural = 11.38 %
Tidak Setuju = 0.81 %
Sangat Tidak Setuju = 0.81 %

Klasifikasi indikator pasaran pula menunjukkan bahawa : -

Pasaran sedia ada = 87.00 %
Pasaran boleh teroka = 11.38 %
Pasaran mengikut masa = 1.62 %


- saya bayar lebih untuk ikan berkualiti.

Sangat Setuju = 39.02 %
Setuju = 38.21 %
Natural = 17.89 %
Tidak Setuju = 3.25 %
Sangat Tidak Setuju = 1.63 %

Klasifikasi indikator pasaran pula menunjukkan bahawa : -

Pasaran sedia ada = 77.23 %
Pasaran boleh teroka = 17.89 %
Pasaran mengikut masa = 4.88 %



- ikan yang baik makan makanan yang baik.

Sangat Setuju = 41.46 %
Setuju = 38.21 %
Natural = 17.07 %
Tidak Setuju = 2.44 %
Sangat Tidak Setuju = 0.81 %

Klasifikasi indikator pasaran pula menunjukkan bahawa : -

Pasaran sedia ada = 79.67 %
Pasaran boleh teroka = 17.07 %
Pasaran mengikut masa = 3.25 %


- saya kerap membeli ikan di :-

Pasar = 76.60 %
Pasar malam = 15.60 %
Pasaraya = 5.67 %
Kedai runcit = 1.42 %
Lain – lain = 0.71 %


- ikan air tawar yang di gemari.

Keli = 21.60 %
Tilapia = 9.86 %
Haruan = 11.27 %
Ketutu = 0.47 %
Siakap = 34.27 %
Patin = 6.57 %
Jelawat = 5.16 %
Lampam = 6.57 %
Lain – lain = 4.23 %



- purata kuantiti ikan yang di beli.

Kurang 1 Kg = 40.65 %
1 – 2 Kg = 52.03 %
3 – 4 Kg = 4.07 %
4 Kg ke atas = 3.25 %


- status pekerjaan.

Pelajar = 6.50 %
Fakulti = 0.81 %
Ahli perniagaan = 8.13 %
Kerajaan = 12.20 %
Swasta = 59.35 %
Lain – lain = 13.01 %

Keputusan Kajian

Hasil daripada dapatan kajian jelas sekali menunjukkan bahawa ikan air tawar mempunyai permintaan pasaran di kalangan pembeli. Pembeli juga semakin bijak dan mengutamakan aspek kebersihan serta kualiti sesuatu produk. Tabiat pemilihan ini sangat bertepatan dengan produk kami kerana produk hasilan kami merupakan produk yang segar serta terjamin dari segi mutu serta kebersihan.

Hasil kajian turut mendapati sebanyak 76.60 % responden memperolehi produk dari pasar. Untuk itu, kami bercadang memasarkan produk kami di pasar – pasar yang sedia ada sebagai pasaran sekunder kami di mana pasaran primer kami adalah kepada pemborong ikan yang sedia ada. Siakap yang merupakan ikan air payau di dapati mempunyai penggemar yang paling tinggi iaitu 34.27 % manakala ikan keli berada di pilihan yang kedua sebanyak 21.60 %. Oleh itu, kami tidak menolak sebarang kemungkinan untuk meneroka pasaran bagi ikan siakap pula di masa akan datang. Purata ikan yang di beli pula adalah di antara 1 – 2 kg menunjukkan sokongan dari keluarga turut menyumbang kepada pembeli dan ini menunjukkan pasaran ikan air tawar mempunyai survivalnya yang tersendiri.

Kesimpulan Kajian Soal Selidik

Konsep yang kami gunakan dalam menjalankan perniagaan ini adalah untuk berada dekat dengan pembeli kami. Segala komen serta cadangan yang telah dikemukakan oleh responden akan dipertimbangkan dengan sewajarnya oleh kami. Dengan falsafah “untuk anda”, kami sentiasa berusaha untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik dari segenap aspek yang ada kerana kami percaya pembeli berhak untuk mendapatkan yang terbaik. Setiap sen yang dibelanjakan adalah berbaloi untuk produk yang di beli. Di sebabkan inilah kami melabur untuk mendapatkan khidmat serta teknologi daripada Universiti Sains Malaysia (USM). Kami mahukan Malaysia menjadi negara maju dalam setiap aspek termasuk dalam bidang akuakultur. Bagi kami, penggunaan kaedah konvensional dalam bidang akuakultur adalah tidak sesuai lagi kerana wujudnya teknologi serta inovasi baru dalam bidang akuakultur yang lebih bersih, efisyen serta berkualiti tinggi. Kami juga tidak mahu menafikan hak penduduk Malaysia untuk mendapatkan sumber bekalan makanan yang bermutu dan bersih kerana bekalan makanan yang bermutu dan bersih penting dalam membangunkan modal insan bagi keperluan negara maju.

Dengan adanya pendedahan serta strategi pemasaran yang betul, kami yakin dapat memasarkan produk kami bukan sahaja di dalam negara malah menembusi pasaran luar negara. Untuk menembusi pasaran antarabangsa, kami dalam proses untuk membangunkan laman web kami sendiri sebagai langkah pertama mempromosikan produk kami di peringkat global. Oleh kerana produk kami merupakan produk asas, kami mempunyai rancangan untuk mempelbagaikan lagi produk kami supaya produk kami ini mempunyai nilai tambah yang tinggi. Dengan itu, kami dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka yang mencari rezeki dan turut menyumbang kepada pendapatan negara.

Kami bersyukur ke hadrat Illahi kerana melalui soal selidik yang telah dijalankan, kami dapati pelbagai perkara yang positif serta komen – komen yang cukup memberangsangkan serta mendapati produk kami menepati ciri – ciri yang dikehendaki pembeli. Kami juga dapati pembeli mempunyai pemikiran kelas pertama dan telah bersedia untuk mencapai status negara maju. Dengan kesedaran dan pendedahan yang ada, maka tidak hairanlah negara kita dapat mengurangkan kebergantungan pihak luar dalam menyediakan keperluan makanan rakyat di negara ini.

2 comments:

DeFAR Enterprise said...

Syabas..saya syorkan agar pembeli keli beli produk keluaran Aquamutiara Enterprise ni. Boleh dijadikan contoh utk pengusaha lain supaya bergiat utk mmpertingkatkan lagi martabat Malaysia di mata dunia. Satu usaha murni dalam mmbangunkan masyarakat melalui pemakanan. Pepatah ada menyebut..we r what we eat. Utamakan produk Aquamutiara, ternyata satu pilihan yg bijak.

KELI OH KELI said...

Terima kasih saudara Abdul atas sokongan anda..

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails
Komuniti Bloggers Penang

THE OLD FREES

THE OLD FREES

KELI OH KELI