KAMI GENG SUKA IKAN KELI

ADA SATU TEKA TEKI: IKAN KELI DAN RM 5000



Pada suatu hari, si fatimah jalan2... Di tengah perjalanan,si fatimah nampak duit RM5000.. Pada masa yang sama,si fatimah juga ternampak seekor ikan juga,iaitu ikan keli... Tapi si fatimah tidak mengambil duit itu sebaliknya mengambil ikan keli itu..

Mengapa dan apa sebabnya duit itu dibiarkan tetapi diambilnya ikan keli itu???

74 comments:

insan_marhaen said...

ish... tak terfikir pulak nih!

baru tadi beli ikan keli masak sambal untuk buka puasa ibu_suri...

muazlumut said...

susah soalan ni....fatimah suka makan ikan keli kot

KELI OH KELI said...

insan_marhaen

wah berbuka dengan ikan keli masak sambal ya IM...sedap tu...alhamdulillah...

KELI OH KELI said...

muazlumut

hehe...kalau fatimah ambil duit tu...lagi boleh beli banyak ikan keli...

Adry@Daun said...

As salam en keli, very tricky question..hehe.. Fatimah tu tak ambik duit RM5000 tu mungkin wang kertas tersebut palsu dan ikan keli tu sebenarnya dibuat drp emas.. Betoi kaa??

KELI OH KELI said...

Adry@Daun

hehe...x betoiii... ")

Mas said...

hmmm...sebab fatimah sangat kasihan melihat keli tu menggelupur atas jalan....jadi dia pun ambik keli tu dari dibiarkan keli tu mati begitu jerk walaupun dia tahu keli memang panjang umurnya....dan duit tu dibiarkan begitu jerk sebab dia tahu..itu bukan duitnya....

KELI OH KELI said...

mas

dari jawapan mas saya dapat rasakan yang kamu mempunyai akhlak dan pekerti yang mulia...")

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

emmm..tricky ah soklan nih..sy ni bab trick-trick ni mmg fail ah..hehe

agaknya fatimah nk selamatkan ikan keli kut..nak masukkan balik dlm air..duit 5000 tu fatimah ambik kemudian ataupon duit tu buat drpd batu tu psl x hambek..

p/s: adoih..cam budus je jawapan haku (sambil keruk kepala yg x gatal)

Hanis Azla said...

sebab duit tu penjual ikan keli yg punya kot.. sbb tu dia tak ambil.. he..he..

yott said...

si fatimah ni mmg peminat no 1 ikan keli..bab duit tu lak...dia dah kaya raya tak perlu dah duit kot..heheh..
hentam sajalah labu..haha

Kak Imun said...

Salam, encik keli.

Fatimah abaikan duit tu sbb dia dah ada duit sebanyak itu dalam dompetnya. Dia pilih ikan keli kerana bukan mudah nak jumpa ikan keli tergolek sekor2 tengah jalan. Tak payah pancing pun, ikan dah menyerah diri, haha........

Kak gurau saja........:D

zul permatang badak said...

Aaaaaa.....sifatimah cuma bermimpi.......mimpi disiang hari...

KELI OH KELI said...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

duit tu bukan daripada batu la cik betty...duit betul...hehehe...

KELI OH KELI said...

Hanis Azla

kalaulah semua jujur...aman damai dunia ini kan kak...")

KELI OH KELI said...

yott

haha...salah jawapan Labu tu...")

KELI OH KELI said...

zul permatang badak

Fatimah dalam keadaan sedar semasa membuat keputusan...hehehe...

KELI OH KELI said...

Kak Imun

kreatif jawapan kak...tapi masih tidak tepat...

Rina Azam said...

sebab ikan keli tu sebenaqnya putra raja yg kaya kot.. yang org len dok cari2 tapi fatimah terjumpak. so dia ambik la.
betoi kan???
=)

KELI OH KELI said...

Rina Azam

errr....ikan keli hanya si ikan keli...bukan putera atau sesiapa...

angah ahmad said...

dia nak ternak ikan keli,,

KELI OH KELI said...

angah ahmad

seekor keli yang fatimah nk ternak? ohh...mungkin tidak...")

RAZZi KHiLAF said...

sebab saya tak tahu jawabannya, surender la..
uh.. pening2.
bg lar jawabannya..

KELI OH KELI said...

RAZZi KHiLAF

ok..nanti saya bagi jawapannya...tungguuuuuuu...")

RAZZi KHiLAF said...

huhu..
saya harap anda akn bagi jawaban sebelum raya.
atao, nanti saya akan culik si fatimah itu dan paksa dia bagi jawaban... ahahaha..
gile ah..
teka teki yang menakutkan.
so far, xde sorg bole jawab..

zul permatang badak said...

duit tu tidak diambil fatimah sbb duit tu..ditangan seseorang,kalau diambil juga fatimah mungkin kena lepuk.

haaaa.....setuju....

RAZZi KHiLAF said...

kena lepuk?
mungkin kena simbah asid kot.
rm5K kot.
bkn rm5..
setuju??

KELI OH KELI said...

RAZZi KHiLAF

worite...gua bg jawapan sebelum raya inshaAllah...

KELI OH KELI said...

zul permatang badak

hehe...duit tu bukan di tangan sesiapa....kalau amek x kena lepuk pun...

KELI OH KELI said...

RAZZi KHiLAF

setujuuuuuuuuuuuuuu....")

Lea IsNaw! said...

ikan keli kalo dibela
dibiakkan
dijual
untung mau melebihi rm5000 tu

so, fatimah berotak bisnes :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

takda org boleh meneka dgn tepat rupanya..


sy cuba lg..fatimah x hambek duit tu sbb fatimah ialah seekor ikan keli juga hahaha..dia selamatkan anak dia atau pasangan dia ..betul tak betul tak?

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tak pon tak pon..fatimah ialah seekor ikan besar yg menggemari ikan keli..sbb tu dia ambik ikan keli utk dimakan..duit x hambek sbb fatimah ikan mana tahu guna duit kah kah kah...

Temuk said...

Fatimah ni jenis percayakan mimpi. Dalam mimpinya, nenek kebayan pesan bila terjumpa duit dengan ikan keli di jalan, jangan sekali-kali ambil duitnya, ambil ikannya. Kalau langgar pesanan Fatimah akan bertukar menjadi ikan keli. Kecuali, kata nenek kebayan, apabila ikan di tepi duit bukan ikan keli!

Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan ke 54 dan Selamat menyambut hari raya 1432H. Maaf zahir batin.

KELI OH KELI said...

Lea IsNaw!

wah...nampaknya kamu yg berotak bisnes...

KELI OH KELI said...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

ikan berenang...ikan x boleh jalan2...

KELI OH KELI said...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

cik betty dah dapat bayang2 jawapan dah....sikit ja lagi tu.... ")

KELI OH KELI said...

Temuk

haha...umpama mimpi dalam mimpi...

ya cikgu yang ku hormati....selamat menyambut hari kemerdekaan kelak...semoga negara kita terus aman dan maju jaya....

KhaiRin said...

sbb dia bdk jujur..

KELI OH KELI said...

KhaiRin

tidak tepat...")

zul permatang badak said...

Haaaa...tau dah, duit 5000.00 tu,terjujur pada mulut ikan keli, jadi sifatimah mengambil ikan keli,secara otomatik duit tu terambil sama.......

mesti betul ni,.....meh hadiah....saya dah dapat rasa kemenangannya......

oh lupa.....penganjur tak janji hadiah......he...2...he2...

slmt h/raya keli......

KELI OH KELI said...

zul permatang badak

hahaha... 2 dalam 1 tu.....masih belum tepat...

selamat hari raya juga sahabatku abg zul...

alkisah69 said...

sy taw...sy taw.....fatimah tu kucing....meow2.....yehaaaaaaaaaaaa....

KELI OH KELI said...

alkisah69

uiks...mana aci...hang satu guru ngan aku...hahaha....anyways....jawapan itu tepat!!!!SI FATIMAH SEEKOR KUCING..

zul permatang badak said...

Adeeh....macammana pulak sifatimah.....tiba2 bertukar menjadi kucing......? Tak terfikir pulak sifatimah tu,nama untuk sikucing....

Emmmm......buat lawak ya....

Adeeeh...keli you bikin i hentak2 ini p/c......

walau apapun....you punyai trick,buat i senyum2...sbb kucing i nama jinggo bukan sifatimah....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy baru nk jawab kucing..dah ada org bg jawapan rupanya..

tp ok ah kan psl sy dah bg bayang-bayang jawapan nk hampir tepat kan semalam..

bak meh hadiah ikan keli masak sambal hahaha

sara zainol said...

ikan keli n duit sebyk rm 5000? umm fatimah abek ikan keli sbb abik ikan tu xberdosa.. n kalu fatimah abek duit tu dia berdosa, coz dia ztahu tu duit sapa :) silap silap dia plak yg msk lokap :D so canclusinye, ikan keli boley wat masak lomak :P

KELI OH KELI said...

zul permatang badak

err,,,jgn hentak pc tu abg zul...heehe...saja wat lawak di bulan puasa...jgn mareeeeeeeeee...

KELI OH KELI said...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

ya2...jawapan cik betty dh hampir tepat...mai penang ngan family...saya belanja ikan keli...")

KELI OH KELI said...

sara zainol

errr...betul jugak tu...jgn amek yg bukan hak kita...hidup x berkat dan aman fikiran...setuju!

Wanz Mejuez said...

Dia ambik iklan kelimas.. :D

KELI OH KELI said...

Wanz Mejuez

ahaaaaaaa...mungkin jua...")

RAZZi KHiLAF said...

ahhh! teka teki yang membuatkan aku x bole tdi malam nak pk jawbannya. rupe2nya si fatimah itu seekor kucing..
chiss...

KELI OH KELI said...

RAZZi KHiLAF

hehe..malam ni dah boleh tidox dah...")

alepridz said...

serius aku baca semua komen kat sini sebab nak tau jawapan....

siap maen-maen CTRL + F lagi nak cari word2 yg berkenaan.... lawak tul....

anyway... singgah sini... selamat berkenalan... ^^

KELI OH KELI said...

alepridz

selamat berkenalan sahabat...terima kasih sebab sudi singgah blog keli...tq!tq!tq!

Zack Hazze said...

sebab ni crita rekaan bkn betul2...keh3x... ^_^

emy zulaiha said...

hahaha emy bace satu2 komen sbb nak tau jawapn die.hahaha =)

KELI OH KELI said...

Zack Hazze

ya...cobaan....hehe...^_^

KELI OH KELI said...

emy zulaiha

terima kasih emy...jawapan ada kat atas tue...peace yawww...

Norgadis Labuan said...

Duit palsu tu... Fatimah tak nak ambil duit tu takut dituduh buat duit palsu, elok ambil keli je, boleh masak lemak cili api...

KELI OH KELI said...

Norgadis Labuan

hehe...betoilah...keli masak lemak cili api lagi sedap noooo.....

Solihin Zubir said...

ikan keli emas kot.. haha.. boleh?

KELI OH KELI said...

Solihin Zubir

raya2 ni..kira bolehlah....hehehe....

Mialia said...

cam nak meletop pikir.. rupenye kcinggggg.. grrr.. hehe

miss nina said...

kucing? isy..saya fikir fatimah budak perepuan yg jujur.

patutlah nama entri teka -teki :P

KELI OH KELI said...

Mialia

ehhh...rileks geng...jgn sampai meletop...hehe..

KELI OH KELI said...

miss nina

aa'aa...si kucing yg jujur...")

Rina Azam said...

:)

LELASURAMADU LOVES CATFISH said...

Saat dihadapannya Fatimah ada Keli dan Uang, sebetulnya disana juga ada Kucing dengan perasaan yang sama. fatimeh tahu, pasti Kucing tidak minat sama Uangnya, tapi akan mengincar keli. So, sebelum keduluan Kucing, Keli itu diambil duluan, baru kemudian uangnya. Fatimeh emang serakah ya... gak mau kalah sama kucing :)

Mohd Nor said...

Paparan yang menarik mengenai keli. Anda juga boleh baca cerita keli dalam blog saya http://inovasidesamalaysia.blogspot.com.

Arin Shazreen said...

PENAT2 BACA RUPE2NYE KUCING . MCM NAK MARA JE KUCING YAN NAME fatimah. SAPE PUYE KICING? AJA LA KICING TU BELI MAKANAN KICING LAGI SEDAP APE. RM5000 TU MCM2 BOLEH BUAT CONTOH.
1.BELI MAKANAN KUCING
2.BELI SANGKA YANG CANTIK
3.BELI KUSING JANTAN UNTUK TEMAN HIDUP.
4.BELI ALAT PERMAINNAN KUCING
5.BILE SEMPU UNTUK CINTAK KAN DIRI

KALAU ADE LEBIH RM TU KASI KAT AKU.HEHEHE

Arin Shazreen said...

LAGI SATU AKU TAK TAHU.
LEPAS FATIMAH ANKAT KELI TU.
RM5000 TU SAPE YANG ANKAT????
KALAU TAKDE SAPE AKU NAK ANKAT LA KASI TAHU ALAMAT TEMPAT KEJADIYAN.HEHEHE

Anonymous said...


Si fatimah tu kucing kot.... hehee :P

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI