KAMI GENG SUKA IKAN KELI

"CLARIA V"-KENDERAAN PROTOTAIP IKAN KELI CIPTAAN PENUNTUT UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA




  • Sekumpulan 18 penuntut Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai di sini, membangunkan sebuah prototaip kenderaan dinamakan 'Claria V' yang mampu menempuh perjalanan lebih 1,000 kilometer dengan hanya satu liter minyak.
  • 'Claria V' yang dibangunkan lebih setahun lalu, akan menyertai Pertandingan Cabaran Shell Eco bersama 11 universiti lain di seluruh negara yang diadakan di Litar Formula 1 Sepang, Julai ini yang turut disertai pasukan negara Asia lain seperti Indonesia, China, Iran, Taiwan dan Jepun. Kenderaan prototaip itu yang menggunakan enjin mesin pemotong rumput 35cc, dibangunkan dengan harga RM25,000 mempunyai berat casis serta enjin kira-kira 49.3 kilogram dan berat keseluruhan dengan seorang pemandu tidak melebihi 100 kilogram.
  • Penasihat pembangunan 'Claria V' yang juga Pensyarah Kejuruteraan Mekanikal (Automatif) UTM, Prof Madya Pakharuddin Mohd Samin, berkata tahun lalu universiti itu turut mengambil bahagian dalam pertandingan sama di Jerman dan mendapat tempat keempat. Katanya, pemenang tahun lalu mencipta perjalanan sejauh 3,300 kilometer dengan hanya satu liter minyak dan pihaknya berharap 'Claria V' dapat mencatat jarak separuh daripada itu.
  • Semua pelajar yang membangunkan 'Claria V' ini adalah penuntut Tahun Dua dan Tiga Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (Automatif) UTM dan selain kenderaan ini, UTM Kuala Lumpur turut menghantar satu lagi penyertaan.
  • 'Claria V' ialah diambil bersempena nama saintifik ikan Keli, 'Clarias Bastrachus', berikutan reka bentuk kenderaan terbabit menyerupai ikan berkenaan dengan pengubahsuaian bahagian enjin bagi mengurangkan penggunaan minyak.

15 comments:

Ah Moy said...

wah x sangka ada jugak kenderaan prototaip ikan keli...hehehe

MissXYZ said...

kenderaan ikan keli? cayalah bro.... mmg google habis ni.... ngeeeeeeeeee keep it up =)

tehr said...

dah kata dah...
keli ni ada macam2 jenis dan kegunaan

dunspeak♥ said...

mmg kreatif dan inovatif..cayalaa ;)

yott said...

wah2..x sangka lah
congrats kat student2 tu

sarah shafie said...

kreatif betul lah..smpai ley pkir mcm ni..

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

wah...pelajar2 malaysia sekarang ni semakin bijak dan pandai kan..hehehe..sye pon tak pernah terpikir ade kenderaan yang sedemikian rpe..

Ummiross said...

Tahniah kepada mahasiswa2 UTM tu,and tahniah jgk kpd KELI OH KELI coz anything about keli,u are the best hehe

PROJEK KELI KANVAS said...

yeah..tq umiross...budak2 UTM mmg semua bijak2 macam umiross jugak...

♥xaturen♥ said...

KELI MEMANG SEDAP..
tapi ada orang tak makan ikan keli..!

Shiela Latif said...

ngeh3!!...tak sangak betol...kelakar pon ada tengok kenderaan nie...tapi budak utm skudai nie mmg terrer2 dengar kabarnyer....caiyok2!!

Nurul Harun said...

wah. kreatif sungguh!

Hasrol Nizam said...

owh..utm..hehe

eYra said...

caya la utm..all de best untuk team UTM..

cikkiah said...

UTM??sbg pelaajar UTM juga,mengapa diri ini tak pernah mengetahuinya??alangkah tak prihatinnya diri ini..

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI