KAMI GENG SUKA IKAN KELI

KAEDAH RAWATAN IKAN KELI



Sebelum langkah –langkah rawatan diambil kami akan pastikan punca penyakit yang dihadapi oleh ikan disamping bantuan daripada pihak USM dan Dr Hazlim. Perbelanjaan ke atas rawatan juga dititikberatkan oleh pihak kami. Sekiranya perbelanjaan melebihi nilai pasaran ikan yang terdapat pada ketika itu, kami tidak akan menjalankan rawatan tersebut. Jika sekiranya keadaan ikan berpenyakit sudah di tahap kritikal mungkin sudah terlambat, kerana rawatan itu sendiri akan mendatangkan tekanan tau ‘stress’ pada ikan tersebut. Akhirnya ikan akan mati juga, di mana menambah kerugian yang dialami.

Terdapat beberapa cara rawatan yang boleh digunakan untuk merawat ikan berpenyakit. Namun demikian terdapat beberapa cara yang lebih sesuai dan mudah dipraktikkan. Cara yang dimaksudkan ialah:

 MANDIAN( Bath)
Rawatan cara begini boleh dibahagikan kepada 2 cara:
a)Mandian dengan masa yang ditetapkan.
Maksudnya ubat dimasukkan ke dalam unit pemeliharaan ikan, iaitu tangki ikan pada jangkamasa yang dikehendaki seperti antara 1-3 jam. Air rawatan kemudiannya digantikan dengan air bersih di dalam unit tersebut.
Walaubagaimanapun pengawasan harus dijalankan terhadap ikan yang di rawat pada setiap masa untuk menghindar kerugiaan yakni kematian. Jika terdapat tanda tidak normal pada ikan seperti tercungap-cungap di permukaan air atau hilang daya imbangannya tambahan air akan dimasukkan ke dalam unit rawatan tersebut. Pengudaraan yang baik elok diberikan kerana dapat menambah oksigen.

b) Rendaman berterusan
Cara begini selalunya digunakan untuk rawatan di tangki yang mempunyai banyak ikan berpenyakit. Penggunaan ubat rawatan adalah di tahap rendah untuk jangkamasa panjang (2 atau 3 hari hingga 1 minggu). Ubat dibiarkan meresap secara tersendiri. Cara ini pada amnya salah satu cara yang selamat digunakan.

 CELUPAN(Dip)
Rawatan cara ini memerlukan takaran ubat yang tinggi dalam jangkamasa pendek. Cara ini dibimbangi kerana boleh membunuh ikan disebabkan penggunaan takaran ubat yang tinggi. Cara ini sesuai jika mengendalikan sebilangan ikan yang sedikit jumlahnya. Ikan yang akan dirawat dimasukkan ke dalam jaring dan dicelup dalam bancuhan ubat selama 15-45 saat, mengikut jenis bahan kimia, tahap keterlarutan dan spesies ikan.

 SAPUAN(Swabbing)
Sesuai untuk mengubati ikan yang dijangkiti kulat kerana lebih efektif dengan cara menyapu di bahagian yang dijangkiti. Cara ini juga sesuai untuk merawat ikan bersaiz besar dalam bilangan yang kecil. Ubat yang digunakan diserapkan pada kapas sebelum disapukan pada tempat yang dijangkiti.

LANGKAH PENCEGAHAN
Langkah-langkah yang kami ambil untuk mengelakkan jangkitan/penyakit adalah seperti berikut:
i. Memastikan kualiti air memuaskan.
ii. Membuang sisa-sisa makanan dalam tangki selepas 30 minit makanan diberi.
iii. Benih-benih ikan yang dimasukkan kedalam tangki diperiksa terlebih dahulu.
iv. Memastikan tangki digunakan disediakan secara sistematik seperti dikeringkan dan dikapur sebelum dimasukkan air dan ikan.
v. Memastikan barang-barang keperluan menangkap ikan dikeringkan sebelum diguna. Jaring juga tidak dicampur aduk diantara benih dan induk.

CARA UBAT-UBATAN KIMIA DIDAPATI:
Sebahagian dari ubat untuk rawatan penyakit ikan mudah didapati di kedai-kedai runcit seperti garam dan Dipterex di kedai-kedai menjual racun. Bahan-bahan kimia yang sukar didapati seperti Malakit Hijau, Kaliam permanganate dan lain-lain boleh didapati daripada pembekal bahan kimia.
Diantara sumber kami untuk mendapatkan bahan ubatan adalah seperti berikut:
i. Kedai-kedai akuarium
ii. Pembekal bahan-bahan kimia
iii. Pihak USM
iv. Klinik Panel. (Klinik Hazlim)
v. Jabatan Perikanan

1 comments:

D'MenshinE said...

kat mana saya boleh beli dipterex kat kl 0172396413

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails
Komuniti Bloggers Penang

THE OLD FREES

THE OLD FREES

KELI OH KELI