KAMI GENG SUKA IKAN KELI

BEG BERCORAK KELI


Kisah pisang yang busuk di dalam beg

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci."Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya.Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa."Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk."Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup.

Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci. Jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati.. Macam pisang yang makin membusuk, begitu juga hati.....

9 comments:

Nasrina said...

Entry yg bagus.. Jgn simpan perasaan benci.. Luahkan dan hargailah org yg sentiasa ada utk kita. Tapi manusia sentiasa membenci..mgkin kerana ego dan rasa iri hati... Kita yg benar jgn mengaku kalah.. kerana Allah SWT sentiasa ada bersama org-org yang benar.

zulkbo said...

Hari ini hari khamis..
hari esok hari jumaat..
hari ini kenangan manis..
hari esok membawa berkat.
AMBOIII..keli belaka..
he he..

tehr said...

salam
bagus punya cerita
simpan dendam tidak memberikan apa2 faedah pun kepada sesiapa juga

catatan baru saya: Kisah Rumah Tangga

ozzy said...

salam..
entry yang menarik ..lebih teruk lagi jika benci bersalut dengan dendam.
p/s - kalau bebudak tu disuruh bawa ikan keli pulak jadi camana ye..hehe gurau je

Bawang Goreng said...

Salam,

Ada kalanya kemaafan tidak perlu diberi supaya menjadi pengajaran kepada si pesalah dan untuk menyimpan saham akhirat juga...

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

wah3 beg pulak dah sungguh obses ikan keli congrate eh....

lme x lyn blog he3 =)
moga sihat selalu =)

Anonymous said...

I like your blog !!Thank you. They are really great .
do not miss my goods , they are very beautiful !!
Fashion watches
Discount watches
Antique pocket watches
Engraved pocket watches
pocket watch
Keychain Watches

embun d tengah malam said...

bagus cerita ni

aku dpt pelajaran,,

terima kasih

Siti said...

setuju dgn entri ni..
kdg2 dgn pisang pn blh menyedarkan kita..
:)

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI