KAMI GENG SUKA IKAN KELI

PENGURUSAN AIR


Ketinggian paras air yang dicadangkan adalah 0.45 meter daripada paras tinggi tangki iaitu iaitu sebanyak 1 meter. Ini dimana isipadunya dianggarkan 3240 liter padu. Pengaliran air adalah dengan kadar 60 liter/ jam selama 12 jam pada waktu malam. Proses ini bagi menggantikan sistem pengudaraan biasa dan memberikan hasil ikan yang tiada rasa lumpur dan anti bau hanyir.Jika tiada masalah, air hanya ditukar apabila perlu atau sekali dalam masa 30 hari dan proses mencuci tangki dijalankan semasa tukaran air dijalankan. Pihak kami akan memantau kualiti air dari semasa ke semasa bagi memastikan ternakan mencapai kadar tumbersaran dan kadar kemandiran yang diharapkan. Parameter air yang akan di beri penekanan adalah pH, suhu, oksigen terlarut (DO) dan ammonia.

2 comments:

Mohd Ali bin Jemali said...

salam,
saya menghadapi masalah mengurus air untuk kolam keli saya. Ukuran kolam kanvas ni 16x7x3. Pada awal ternakan, saya menggunakan organik dan bokashi. Apabila berbau kuat, saya menukarkan airnya dan ia masih berbau kuat. Bolehkan tuan terangkan punca-puncanya? Bagaimana nak mengukur pH dan DO?

KELI OH KELI said...

Saudara Mohd Ali, seeloknya bagi ternakan dalam kanvas,perlu ada air keluar dan masuk..setiap pagi outflow perlu dibuka selama 2 minit.Sekali pada setiap minggu air perlu diganti 50% daripada air dalam tangki kanvas.Punca air menjadi tidak elok kerana kandungan Ammonia yang tinggi dalam kolam.Alat untuk mengukur ph dan Do boleh didapati di kedai-kedai akuarium yang berdekatan.Untuk kaedah mudah,saudara boleh dapatkan pokok keladi bunting bagi menambahkan kandungan DO dalam air selain itu pokok keladi bunting ini juga dapat menyerap kandungan Ammonia.

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails
Komuniti Bloggers Penang

THE OLD FREES

THE OLD FREES

KELI OH KELI