KAMI GENG SUKA IKAN KELI

SEKALUNG BUDI BUAT TUAN ROSLY BIN ABD. JALIL,PROGRAM KO-KURIKULUM AKUAKULTUR UNIVERSITI UTARA MALAYSIA



Jutaan terima kasih ingin saya ucapkan pada Encik Rosly Bin Abd. Jalil.Walaupun tidak pernah bersua muka tapi insan yang berhati mulia ini sentiasa menjawab persoalan dan permasalahan berkenaan pembenihan ikan melalui khidmat pesanan ringkas yang pihak saya ajukan pada beliau.Encik Rosly merupakan
Ketua Daerah Perikanan Daerah Kota Setar.Beliau juga merupakan Pensyarah jemputan untuk program ko-korikulum akuakultur Universiti Utara Malaysia. Semoga semakin ramai pegawai kerajaan yang mempunyai sifat terpuji dan profesional seperti yang dipamerkan oleh beliau.

Di sini saya ingin berkongsi tips-tips berguna yang diberi oleh beliau:
  • Walaupun benih keli yang menetas berlainan hari tapi masih boleh dilepaskan pada kolam tanah yang sama asalkan saiz benih tidak terlalu berbeza.
  • Kewujudan moina dalam kolam tanah bergantung pada induk/benih moina dalam air yang dipam masuk.Selain itu faktor cahaya matahari turut memainkan peranan dalam pembiakan moina dalam kolam tanah.Untuk membiak moina dengan cepat cedok moina liar pada waktu subuh.
  • Bagi kolam tanah yang bersaiz 15x20 kaki ke atas tidak perlu air inflow dan outflow.
  • Bagi penyediaan kolam, tabur baja dan masukkan air selepas 2 hari masukkan rega ikan.
  • Sewaktu dalam kolam tanah,suhu di bawah 27 celcius adalah memudaratkan benih.
  • Antara sebab kuantiti ikan yang dicapai kurang memuaskan adalah kerana faktor hujan,kuantiti baja dalam dasar kolam tidak mencukupi,moina tidak berkembang biak,tidak melakukan prose grading serta kanibalism.
  • Rega yang hendak dilepaskan dalam kolam tanah terus dilepaskan menggunakan paip dan tidak perlu menggunakan jaring untuk mengelakkan "stress" pada benih.
  • Umur yang sesuai untuk masukkan benih dalam kolam tanah adalah antara 4 hari ke 14 hari.
  • Lepas seminggu perlu grading.Asingkan benih saiz super grow/saiz besar menggunakan jaring.
  • Selepas 2-3 minggu dalam kolam tanah boleh mengutip hasil.
  • Makanan yang diberi pada benih dalam kolam tanah hanya sekali sehari.
  • Air yang ditakung dalam kolam tanah adalah antara 1-2 kaki sahaja.

TOPI SI IKAN KELI



KISAH NENEK DAN TOPI


Tersebut lah cerita , ada sorang perempuan Petani yang agak berumur sikit bawak barang dagangan dia, dia cuma jual topi saja .Jalan la dia dari rumah ke rumah jual topi dia,sampai dia di satu kampung di pinggir hutan (area Kuala Nerang..)Waktu dah tengahari 'rembang', jadi dia pun duduk la berehat sat kat bawah satu pokok yang besar lagi rendang.

Topi untuk jualan dia...dia letak la sebelah sambil mengipas-ngipas badannya. Kerana terlalu letih, tertidur la dia kat bawah pokok tuu..tiba-tiba dia terdengar bunyi 'sqoh..sqeh..sqoh..sqeh'. Terbangun la dia..dia tengok keliling, tergejut beruk la dia ...'aik!! mana pi topi aku semua?'.

Wahhh..cam na ni, mesti kena marah ngan tokey nanti pasai topi dia hilang. Lepas tu, dia dengar bunyi sqoh..sqeh...sqoh..sqeh' tu kat atas pokok. Langut la dia ke atas...Ooooooo, makhluk ni rupanya yang curi topi aku.

Berpuluh-puluh ekor monyet kat atas pokok tu, semua pakai topi sorang satu.. Ishkk..cam na nak ambik balik ni..pikiaq perempuan tersebut.

Dia ambik galah..jolok-jolok keatas..tak juga dapat topi dia. Dekat- dekat nak 'give-up' juga la orang tua tu. Tergaru-garu kepala la dia..aik!! dia tengok monyet-monyet tu pun ikut tiru dia ,dia lompat, monyet tu pun ikut lompat semua.. Jeng... jeng.. jenggg..dia ada satu idea..dia ambik satu-satunya topi kat atas kepala dia ..dia pun baling ke tanah. So, monyet-monyet tu pun ikut juga baling topi yang depa pakai ketanah.

Dapat la balik semua topi-topi diaa...Pas waktu dia dah balik kekampung, dia pun cerita la 'keterer an' dia tu kat anak dia. Waktu berlalu begitu pantas. Perempuan tersebut dah jadi nenek dah..namun dia tetap berbangga dengan ketereran dia tipu monyet tu.di ceritakan la pulak kat cucu dia. Nak dijadikan cerita ,cucu dia ni pun sekolah tak pandai. jadi berjual topi juga macam nenek dia dulu.

Suatu hari, cucu dia pi menjual topi dikampung yang sama di daerah Kuala Nerang tuuu. Waktu tengahari, secara kebetulan dia pun berehat di bawah pokok yang sama. Kerana terlalu letih dia pun tertidur dgn topi- topi untuk dijual, diletakkan di tepi dia. Pas dah dekat petang dah , dia pun bangun dari tidur..aikkkk!!! mana pi topi aku semua? Dia pun terdengar bunyi 'sqoh..sqeh..sqoh..sqehh' kat atas pokok tuu.....hmmhhh. monyet-monyet tu dah ambik topi dia Dia pun buat la macam-macam untuk menakutkan monyet-monyet tu utk ambik balik topi tuu, tapi tak leh gak. Last-last teringat la dia ngan cerita nenek dia dulu..diapun test la, dia garu-garu kepala, monyet2 tu pun garu2 kepala gak, dia lompat, monyet2 tu pun lompat gak..dia pun naik syok laa, dalam hatinya 'bodoh juga monyet2 ni..'..Lalu dia ambik topi kat atas kepala dia..dia lempaq la ke tanah dengan harapan monyet2 tu tiru cam dia gak.

Aikkk !!!monyet2 tu semua tengok ke dia..tak sekoq pun yang tiru dia kali ni utk lempar topi ketanah. Termangu dia sendirian..tiba-tiba turun seekor anak monyet, tapi sebelum dia turun, dia sangkut dulu topi tu kat ranting atas pokok tu. Anak monyet tu langsung pi dekat telinga dia dan berbisik, "hang ingat, hang sorang aja ada nenekkkkk...?"

KESIMPULAN: Berlajar dari sejarah dan ingat pesan orang-orang tua! :)

KELI SUMO



FAKTA: Sumo


  • Ada 48 teknik kemenangan dalam sukan sumo pada zaman dulu. Persatuan sumo pada 1955 mengeluarkan 68 teknik rasmi dan jumlah ini meningkat kepada 70 pada 1960 dan 82 pada 2001.

  • Garam dipercayai mempunyai kuasa suci. Kedua-dua ahli sumo yang bertanding menaburkan garam ke udara sebagai persediaan untuk bergusti.

  • Pendandan rambut profesional mendandan rambut ahli sumo profesional mengikut tekstur dan kekuatan rambut.

  • Ahli sumo yang mencapai peringkat pertengahan, Juryo, menerima apron adat daripada kumpulan penyokong atau penaja. Antara hiasan pada apron termasuk berlian, mutiara dan batu berharga lain.

  • Gelanggang sumo di Tokyo ialah Arena Kokugikan. Antara kemudahan yang ada ialah kedai cenderamata dan restoran-kafe.

TALI LEHER IKAN KELI


RAHSIA WARNA DAN CORAK TALI LEHER

Tali leher memang mempunyai gaya dan fesyennya tersendiri, seperti halnya pakaian yang lain. Anda memang bebas memilih warna dan corak tali leher sesuai dengan trend yang sedang berlaku. Namun, agar tidak salah tampil, anda perlu memahami erti corak dan warna tali leher seperti disenaraikan.

Biru.

Warna paling popular sepanjang masa, sebagai simbol ketulusan hati, tenang dan yang terbaik. Dan dapat pula menggambarkan sifat yang jujur, pekerja yang rajin dan rendah hati. Secara psikologinya, warna ini memberi kesan ketenangan.

Merah.

Merah adalah warna yang dapat menggambarkan cinta dan kemarahan, bahaya dan keberanian, dan tanda sensualiti seseorang.

Oren

Bukan warna yang popular dan oren yang kemerahan menggambarkan tanda bahaya.

Hitam.

Secara tradisional, hitam adalah warna yang tidak menarik dan simbol kedukaan. Tali leher berwarna hitam lebih dikenali sebagai tali leher kupu-kupu. Hitam jika dipadukan dengan garis yang cerah akan menjadi tali leher yang elegan.

Kelabu.

Menggambarkan kesungguhan seseorang untuk mendapatkan sesuatu.

Kuning.

Muda, penuh harapan dan bahagia.

Hijau.

Memberikan kesan pada si pemakai sebagai seseorang yang berwawasan luas, tapi sulit untuk dimengerti, tapi jujur.

Cokelat.

Warna yang kelihatan agak kotor, menggambarkan sifat yang terbuka dan mempunyai daya bisnes yang kuat.

Bergaris.

Konservatif, teratur, boleh diharapkan, ceria dan teman yang menghibur.

Polkadot.

Lebih banyak dipakai oleh pelawak, menimbulkan kesan humor dan lucu, apalagi dengan bulatan yang besar, bulatan kecil memberikan kesan yang lebih baik

Bercorak gelombang.

Menggambarkan kebebasan dan santai. Bentuk paisley menggambarkan kreativiti dan relaks.

CATFISH KEYCHAIN


A Brief History of Keychain

Key rings, like the jailer's ring of keys, date back as far as the invention of the lock. Locks were handmade and very expensive. Thus there were relatively few of them. There was little need for key rings to be widely available at that time.

It wasn't until Linus Yale invents the cylinder lock (1848) and mass-produces inexpensive locks that keys proliferated in the pockets of the population. With more people with keys it was not long before a commercially available product was needed to retain said keys. The earliest advertising keychain I know of is from 1869 and the earliest souvenir keychain, to my knowledge, dates to the World's Fair in Chicago, 1893. Both of these keychains are in the collections of other collectors who are also members of the same keychain collectors group I belong to.

Even at this time people had but a few keys, 2 or 3 at most. Then in the 1920's Henry Ford mass-produces the automobile. Shortly there after the first stolen car. This trend forced Ford to use a Yale style locking mechanism to secure his product from people just driving off in them. As cars became more abundant there were more keys. With house keys, car keys and keys for other various items with locks, people needed ways to retain them, but also to identify them from everyone else's at a glance. Companies jumped on this novel way of getting they're name into the hands and pockets of the populous.

Car dealerships jumped on this form of advertising early for obvious reasons. So did most every other company imaginable at one time or another.

By the 1950's keychains were in the pockets of nearly everybody in North America and Europe. By the 1960's keychain collecting was starting to take off. In France in the 60's keychain collecting was a popular hobby that decades later has died down to virtual obscurity.

Today it seems that keychain collecting has but a few die-hard devotees, but the abundance and variety of keychains on the market has never been greater. It is my belief that more keychains are produced every year than are keys or locks. It's like making more hammers than there are nails. Truly a product that screams commercialism at it's basest!

TUGU IKAN KELI



KISAH LUCU TENTANG TUGU


Pada suatu hari, seorang doktor pakar jantung meninggal dunia. Untuk mengenang jasanya, keluarganya sepakat untuk membuatkan sebuah tugu peringatan di kuburnya berbentuk jantung. Upacara pengkebumiaan pun berjalan dengan lancar.

Satu bulan kemudian, seorang doktor pakar mata pula meninggal dunia.Seperti yang sudah, ahli keluarganya sepakat untuk membina sebuah tugu berbentuk mata di kuburnya bagi mengenang jasa beliau. Upacara pengkebumiaan beliau juga berjalan dengan lancar.

Setelah selesai, para hadirin berangkat pulang, hanya tinggal seorang saja yang masih merenung sendirian di pinggir makam si doktor itu. Salah seorang doktor yang lain melihatnya dan segera menghampirinya.

"Sudahlah, yang berlalu biarlah berlalu. Tak usah engkau fikirkan lagi " kata si doktor.

"Saya tidak tahu apa yang harus saya katakan kepadamu," kata lelaki itu.
"Mengapa pula, mana tahu mungkin saya dapat membantu" jawab si doktor itu.
"Saya sedang memikirkan bagaimana pula upacara pengkebumian saya nanti" kata lelaki itu.
"Mengapa pula ?" tanya doktor tersebut.
"Saya seorang doktor pakar penyakit kelamin" jawap lelaki itu sungul...

Apakah kematian kita akan dikenang dengan pekerjaan yang kita lakukan sepanjang hidup...? Semoga apa yang kita lakukan dan usahakan mendapat keredhaan dariNya.

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI