KAMI GENG SUKA IKAN KELI

BATU BERUKIRAN IKAN KELI



AKAN KU UKIRKAN JASAMU DI ATAS BATU


Dikisahkan bahawa ada dua orang sahabat sedang melakukan perjalanan menyeberangi padang pasir. Pada suatu tempat, mereka terlibat dalam perdebatan sengit, sahabat yang satu menampar muka sahabat yang lain. Sahabat yang ditampar merasa terluka hatinya.

Tanpa mengucapkan sepatah kata, ia menulis di pasir :

“HARI INI SAHABAT BAIKKU MENAMPARKU”

Mereka lalu melanjutkan perjalanan.
Dan dalam perjalanan berikutnya, mereka menemukan danau lalu mandi di danau tersebut.
Orang yang ditampar tadi terjebak dalam lumpur hisap dan mulai tenggelam.
Sahabatnya pun datang menolong.
Setelah berhasil diselamatkan ia menulis di atas batu :

“HARI INI SAHABAT BAIKKU TELAH MENYELAMATKANKU”

Temannya berkata, “Tadi kau menulis di pasir, sekarang kau mengukir di atas batu, mengapa ?”

Ya...mengapa ya??? mengapa adakala kita perlu menulis di pasir...dan adakala kita mengukir di batu..........

“Bila seseorang melukai hati kita, sebaiknya kita menulis kejadian itu di atas pasir agar angin pengampunan dapat menghapusnya. Namun, bila seseorang berbuat baik kepada kita, hendaknya kita mengukir peristiwa itu di atas batu semoga angin kemarahan takkan pernah dapat menghapusnya.”

BEG BERCORAK KELI


Kisah pisang yang busuk di dalam beg

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci."Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya.Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa."Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk."Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup.

Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci. Jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati.. Macam pisang yang makin membusuk, begitu juga hati.....

EH...KELI AFRIKA SOKONG PIALA DUNIA...?



Juara World Cup

1930 – Uruguay
1934 – Italy
1938 – Italy
1950 – Uruguay
1954 – West Germany
1958 – Brazil
1962 – Brazil
1966 – England
1970 – Brazil
1974 – West Germany
1978 – Argentina
1982 – Italy
1986 – Argentina
1990 – West Germany
1994 – Brazil
1998 – France
2002 – Brazil
2006 – Italy

Which makes the grand totals:

Brazil – 5
Italy – 4
Germany – 3
Argentina – 2
Uruguay – 2
England – 1
France – 1

ZIPPO 21194 COOL KIWI - PEMETIK API IKAN KELI



KISAH PEMETIK API


Tersebut la satu cerita...
terdapat 3 orang pemuda yang berlainan hobinya.. pemuda 1 kaki perempuan
pemuda 2 kaki arak
dan pemuda
ke 3 kaki rokok..
mereka semua sahabat baik

Nak jadikan cerita..dorang ni
terjumpa sebiji lampu ajaib*lampu aladin* maka mereka pun menggosok lampu itu... POSHHHH!!keluarlah si jin hijau.. si jin hijau ni pon ofer la 3 permintaan kat 3 sahabat tadi tu.. pasalnya mereka dah kasi jin hijau tu terlepas dari penjara lampu kononnye..

Pemuda 1
: aku nak SEMUA aweks muda
yang cantik2+hot dari pelbagai bangsa dikumpul dalam satu gua tertutup bersama aku.. dan jangan buka pintu gua tu sampai la 10 thn. PLING!!...jin tu pun tunaikan hajat si pemuda 1

Pemuda 2
: aku nak arak yang terbaik
dan pelbagai jenis dari seluruh dunia untuk bekalan selama 10 thn dan aku pun nak masuk ke dalam gua..tutup dan jangan buka pintu gua sehingga habis 10 thn. PLING!!...jin tu pun tunaikan hajat si pemuda 2

Pemuda 3
: aku pulak nak rokok yg paling mahal
dari seluruh dunia untuk bekalan 10 thn.. masukkan aku jugak ke dalam gua.. tutup dan jangan buka pintu gua sehingga 10 thn. PLING!!...jin tu pun tunaikan hajat si pemuda 3

Setelah cukup 10 thn..............


Jin itu pun membuka pintu gua pemuda 1..

terhoyong hayang pemuda itu keluar
dengan keadaan yang lemah tidak bermaya ditambah pulak dengan fizikal yang kurus dan pucat kerana melayan nafsu selama 10 thn..
beberapa langkah....
pemuda tersebut jatuh lalu mati
kesiannnnnnnnn.......ish2

Jin membuka pintu gua yang kedua..
pemuda 2 keluar dengan perut yang sangat membuncit...
sama seperti pemuda pertama..
jalan beberapa langkah..pemuda itu jatuh lalu mati.. kesian jugak..............ish2

Jin membuka pintu gua terakhir pulak..
pemuda ke 3 keluar dengan badan yang segar bugar ........sihat walafiat!!!! lalu datang la pemuda 3 ke arah jin dan dengan marahinya..... lantas terus' backhand' jin hijau tersebut.....

Pemuda 3 : WAKLUUU!! ngokngek punya jin.... kasi rokok.. PEMETIK APInya mana!!!!?????

"IKUT NAFSU...LESU,IKUT HATI...MATI,IKUT RASA...BINASA...
MUDA HANYA SEKALI...JANGAN PERSIAKAN MASA MUDA DENGAN HAL MELALAIKAN...HARGA REMAJA PENDIRIAN...NILAI REMAJA ADALAH MENCARI ILMU SUSAH.."

UNGGAS DI LADANG PUSAT TERNAKAN IKAN KELI KANVAS PULAU PINANG



Di sini saya ingin berkongsi gambar unggas-unggas yang turut sama menjadi penghuni di ladang Pusat Ternakan Ikan Keli Kanvas Pulau Pinang.Di samping ikan keli,kehadiran unggas-unggas ini dapat menceriakan suasana di ladang.Banyak jasa-jasa sang unggas pada kami...sang angsa menakutkan pak memerang..si ayam piru sentiasa mengawal ladang...cik ayam mutiara ibarat siren di kala orang atau apa sahaja yang tidak dikenali memasuki kawasan ladang...Jalak Lenteng si ayam laga mengejutkan waktu subuh untuk bersolat lalu dapatlah kami memulakan hari yang berkat hendaknya untuk sepanjang hari berkerja mencari sesuap nasi....Sesungguhnya aku berterima kasih pada kalian yang sentiasa menjadi sebahagian daripada kehidupanku.

"CLARIA V"-KENDERAAN PROTOTAIP IKAN KELI CIPTAAN PENUNTUT UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA




  • Sekumpulan 18 penuntut Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai di sini, membangunkan sebuah prototaip kenderaan dinamakan 'Claria V' yang mampu menempuh perjalanan lebih 1,000 kilometer dengan hanya satu liter minyak.
  • 'Claria V' yang dibangunkan lebih setahun lalu, akan menyertai Pertandingan Cabaran Shell Eco bersama 11 universiti lain di seluruh negara yang diadakan di Litar Formula 1 Sepang, Julai ini yang turut disertai pasukan negara Asia lain seperti Indonesia, China, Iran, Taiwan dan Jepun. Kenderaan prototaip itu yang menggunakan enjin mesin pemotong rumput 35cc, dibangunkan dengan harga RM25,000 mempunyai berat casis serta enjin kira-kira 49.3 kilogram dan berat keseluruhan dengan seorang pemandu tidak melebihi 100 kilogram.
  • Penasihat pembangunan 'Claria V' yang juga Pensyarah Kejuruteraan Mekanikal (Automatif) UTM, Prof Madya Pakharuddin Mohd Samin, berkata tahun lalu universiti itu turut mengambil bahagian dalam pertandingan sama di Jerman dan mendapat tempat keempat. Katanya, pemenang tahun lalu mencipta perjalanan sejauh 3,300 kilometer dengan hanya satu liter minyak dan pihaknya berharap 'Claria V' dapat mencatat jarak separuh daripada itu.
  • Semua pelajar yang membangunkan 'Claria V' ini adalah penuntut Tahun Dua dan Tiga Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (Automatif) UTM dan selain kenderaan ini, UTM Kuala Lumpur turut menghantar satu lagi penyertaan.
  • 'Claria V' ialah diambil bersempena nama saintifik ikan Keli, 'Clarias Bastrachus', berikutan reka bentuk kenderaan terbabit menyerupai ikan berkenaan dengan pengubahsuaian bahagian enjin bagi mengurangkan penggunaan minyak.

ORDER SEKARANG !

ORDER SEKARANG !
OVAPRIM ( UNTUK PEMBENIHAN IKAN)

PROMO PET

PROMO PET
Sugar Glider

African Grey

Ferret

Zebra Finches

Kuang Emas

Ball Python

Indian Ringneck

MENU ISTIMEWA

MENU ISTIMEWA
ikan keli sambal

nasi kerabu ikan keli

keli cicah sambal belacan

fillet ikan keli

keli lemonade

ENTRY POPULAR

ANDA PENGUNJUNG KE

USYAR2 SINI

Klip Pusat Ternakan Keli oh Keli

Related Posts with Thumbnails

THE OLD FREES

THE OLD FREES
There was an error in this gadget

KELI OH KELI